2011-2012 Güz Yarıyılı Bitirme Projesi B Jürisi, P.Dr.Ferhan Yürekli başta olmak üzere, Oruç Çakmaklı, Meltem Aksoy, İpek Yürekli, Turgut Saner, Oğuz Cem Çelik ve Zeynep Aydemir gibi isimlerden oluşmakta. Proje konusu “Haydarpaşa’da demiryolu müzesi, otel, konut vb.” olarak verilir. 4 ara ve 1 bitiş jürisi sonunda Yunus Emre Kara, MüzePark isimli projesi ile lisans eğitimini tamamlar.

**MüzePark
Marmaray hattının tamamlanmasıyla, bugün de kullanılmakta olan banliyö tren hattı dışında, gerçek anlamda Gar işlevinden soyutlanacak olan Haydarpaşa Garı ve Hizmet Birimlerinin, hayata başka işlevler altında devam etmelerini sağlayacak, Anadolu Demiryolu tarihinin geçmiş ve geleceğine ışık tutacak projenin adıdır. Şimdiki Haydarpaşa Garı’nın inşa edildiği 1908 yılından bu yana lokomotif bakımlarının yapıldığı binalara ev sahipliği yapan arazi, batıda Haydarpaşa köprüsü, doğuda Nautilus AVM, kuzeyde TCDD Lojmanları ve güneyde Anadolu Demiryolu Hattı ile sınırlanıyor.
Çok yoğun dokuya sahip bir kent parçası içinde -işlevinden ötürü – boşluk olarak kalan arazi parçasının, yıllardır kanıksanan varlığını zedelemeden, küçük müdahaleler ile, yoğun şehir bölgesinin nefes alacağı yeşil bir alan olması düşünülmekte. Anadolu demiryolu mirasının teşhir edileceği müzenin kontrol sınırları içinde oluşacak park, aynı zamanda mmüzenin sürekliliğini sağlayacak otel, konut ve restorant gibi işlevlerin de yer aldığı büyük bir yapı topluluğunu içinde barındıracak. Proje kapsamında korunması planlanan 1908 ve 1950 yıllarına tarihli iki lokomotif bakım atölyesi ve arazi içinde tekil olarak konumlandırılmış vinç, buharlı trenler için su ve kömür kuleleri, akaryakıt istasyonu, yüksek gerilim direkleri ve trafoları dışındaki birçok irili ufaklı baraka ve diğer tesis yapılarının hepsinin araziden kaldırılması planlanmakta.
Amaç, bölgenin endüstri mirası olarak, neredeyse olduğu gibi korumak ve ‘Duisburg Landschaftpark’ örneğindeki gibi bir endüstri tarihi parkına dönüştürmek ve “Müze” kontrolünde/işletmesinde kullanıma sunmak.

* Demiryolu Müzesi
Anadolu Demiryolları tarihini oluşturan her parçanın ve bugünlere kadar gelen taşımacılık geleneğinin, geleceğe nasıl taşınacağının gözler önüne serileceği yapı, üstlendiği görev ve sorumluluk nedeniyle arazi üzerindeki yapı bütünün en önemli parçası. Nasıl ‘Demiryolları’ denince akla önce Haydarpaşa garı geliyorsa, demiryollarının geleceği ile ilgili düşünüldüğünde de ‘Demiryolu Müzesi’ gelmeliydi. Bu sebeple görsel hafızalara kolay kazınabilecek ‘ikonik’ bir yapı arazinin nirengi noktası denebilecek bir yere, yoğun yaya ve araç trafiğini Selimiye’den Kadıköy’e taşıyan ve genel Kadıköy Rıhtım ve Haydarpaşa Garı manzarasına hakim Haydarpaşa Köprüsü’nün yanıbaşına, yerleşti.Mat metal plakaların oluşturduğu yekpare bir kütlenin, şeffaf bir spiral üzerine oturtulması ile oluşan ana kütle, Haydarpaşa Garı silüetinin arkasında bir fon olarak yer alacak.
Osmanlı Dönemi’nden bugüne kadar gelen demiryolu mirası ve geleceği ‘Zaman Tüneli’ adında bir spiral içinde, Lloyd Wright’vari bir şekilde teşhir edilecek. 350 kişilik iki salon da performans sanatlarına ev sahipliği yapabilecek.
* Lokomotif Müzesi
Demiryolu Müzesinde sergilenen görece küçük parçaların yanısıra, demiryolu tarihinin en önemli aktörleri olan lokomotifler, vagonlar ve diğer bütün büyük kütleli mekanik parçanın sergileneceği, ‘MüzePark’ projesinin en önemli ikinci yapısıdır.
1950’li yıllarda, 1908 tarihli ilkeline benzer bir şekilde prekast sistemler ile inşa edilen dev hangar, lokomotif müzesi için biçilmiş kaftan. Hangarın inşa amacını unutmadan, altmış yıl boyunca her santimetrekaresine işlemiş tamirhane atmosferini bozmadan yapılan küçük ekler ile dev hangar, modern bir müzeye dönüşüyor. Müze’nin ve yapının gece-gündüz kullanımda kalıp atıl hale gelmemesi için oniki akslı hangarın dört aksı otel lobisi için ayrıldı. Bünyesindeki lobi ve kütüphane ile ‘yaşayan’ bir müze olması hayal edilmekte.
* Demiryolu Oteli
Her iki Müze’nin mevcut ekonomik sistem içinde ayakta kalabilmesi için gerekli sermayeyi sağlayacak yapıların amiral gemisi olan Demiryolu Oteli, bölgenin dönüşümünden sonra da aktif olarak kullanılacak dekovil hattına paralel olarak gelişir. Lokomotif Müzesi dahilinde yer alan otel lobisi odaların ve hizmet birimlerinin bulunduğu ana yapıya, dekovil hattı üzerinden geçen bir köprü ile bağlanır. 500 metrelik otel binasının ortasında yükselerek yoğunlaşan 202 otel odasının yanısıra, köprünün bağlandığı merkezden uzakta kalan iki uç giderek seyrekleşen bir ritmde yerleştirilmiş toplam 55 adet motel odası/stüdyo ev tipi oda bulunmakta.
* Demiryolu Restoranı
Otelin yan ürünü olarak düşünülen işlev, 1908 yılında inşa edilmiş, halen aktif olarak dizel lokomotif bakımında kullanılan atölye binasında hayat buluyor. Otel’in eğlence ve yemekli büyük organizasyonlarının gerçekleştirileceği yapı tretuvar kotunda otel ile fiziksel bağlantı da olmasa da, Otel’in servis bölümü ve mutfak yeraltından bağlanır. Lokomotif döndürme tablasının merkez olduğu bu çeyrek daire formlu yapı içinde ve çevresinde bulunan değerli endüstri mirasına dokunulmamış, bu sayede restoran ve çevresinin bir açık hava müzesi olarak çalışması planlanmakta.
* Demiryolu Konutları
‘MüzePark’ arazisi içinde kamusal işlevli binaların yanında kendi iç sisteminde özel alan yaratan Demiryolu Konutları, ‘MüzePark’ ve dolayısıyla ‘Müze’lerin 24 saat boyunca yaşar durumda kalmasını sağlayacak bir dinamo… 264 dairenin kendi içinde oluşturduğu özel alanın, şehir ölçeğine inildiğinde sürdürülmemesi tavrı, ‘MüzePark’ fikri ile örtüşen bir dile sahip. Bu yüzden 15 ayrı bloktan oluşan Demiryolu Konutları, yüksek duvarlar ve güvenlikli sitelerden birinin değil, yeni oluşacak küçük bir mahallenin ismidir. ‘MüzePark’ı arkabahçesi olarak kullanan, on metrelik genişliğinde sokaklara ve sokak kotunda irili ufaklı mağazalardan oluşab bşr çarşıya sahip, Yeldeğirmeni ve Koşuyolu konut yoğunluklu mahalleler arasında oluşan yeni bir mahalle.
Farklı büyüklükteki apartman blokları, 5 farklı daire tipinin farklı kombinasyonlar ile biraraya gelmesiyle oluşur. Farklı gelir gruplarına ve mevcut sistemle birbirinden giderek uzaklaşan sosyal katmanları biraraya getirip, İstanbul’un unutulan sokak ve komşuluk adabını yeniden canlandırmak amaçlanır.

Reklamlar

  1. hakan

    kent müzesi kent müzeciliğini bir araştırın derim. Bu daha çok rant müzesi olmuş. Ne kentsel SİTE SAYGI VARR NEDE TARİHİ YAPIYLA İLİŞKİ… BAŞLI BAŞINA RENOVASYON PROJESİ OLAN VE RENOVASYON AÇIDAN ELE ALINMASI GEREKEN BİR PROJEYE BÖYLE YORUM ILGINÇ

    • Yunus Emre Kara

      Sakat bir müzecilik anlayışının temel handikapı olan “sürdürülebilir finansman” probleminin önüne geçmek için, müzeyi ve çevresini yaşar ve sürdürülebilir kılmak ve hatta müze ve müze parkını devlet desteğine gerek duymadan ücretsiz ve tasasız girilebilecek bir kamusal alan olarak tanımlayabilmek için; bitirme projesi kapsamında bir otel/motel ve restoran yapısının bu bölgenin finansal dinamosu olması düşünülmüştür. Bu durum kimi turizm otelcilik okullarının bir uygulama oteli inşa ederek hem öğrencilerini yetiştirmesi, hem de okul sermayesine katkı yapmasına benzetilebilir. Bu ilişkileri düşündüğümüzde rant söz konusu olur mu tam bilemiyorum. Konutlar ise bölgenin akşam saatleri de yaşaması, hafif bir kamusal-yarı kamusal alan dengesi kurması için daha sonradan programa eklenmişti.

      Bölge Kentsel Sit ise bile bu bilgi yine bitirme projesi sürecind göz ardı edilerek, rijit bir programın farklı kişilerce yorumlanması amaçlanmıştı. Bu proje de diğer 30 fikrin bir tanesi. Saygı göstermenin de bir çok farklı yöntemi varken tam kastınızın ne olduğunu çıkartmak pek mümkün değil. Yalın ve yumuşak cephe kaplaması kullanılan bir müze yapısı bu yönüyle arka fonda kalan ilgisiz bir bina gibiyken, yüksekliği ve konumu sebebi ile ikonik bir ikilik yaratarak “Haydarpaşa arkasındaki şu bina’da ne?” dedirtmek istiyor. Diğer binalar ise yatay ve mümkün olduğunca iddasız ama ritmik cephelere sahip.

      Renovasyon ise bütün sürecin sadece bir kısmıydı. Odak noktası bu ölü bölgenin rijit bir program ile nasıl geliştirilebileceği ile ilgiliydi. 30 proje içinde çok iyi fikirler olduğu gibi benim ki gibi biraz karmaşık, birbirinden bağımsız fikirlerin bir araya getirilmeye çalışıldığı projelerde vardı.

      Yorumunuz için teşekkür ederim.

      • kaan

        Bana proje foyünü copy paste yapmana gerek yoktu önceklıkle =) o dedigine kısacası haydarpasa port denıyor ıkımızde bılıyoruz…..
        haydarpasa garı ve cevresındekı tarıhı kompleks bınalar kentsel sıtt …. katman bır tabaka var cunkı roma donemıne kadar bır yerlesım tarıhı kalıntı bulunmakta…..genel kuturunde bulunsun bıdah belkı demezsın o bölge ıcın…

        öyle yere otel olmaz dıyelım oldu kendı masraflarını dondurmek ıcın son derece transparan ve şeffaf olmalı VENEDIK TUZUGUNUN 13. MADDESINE GORE….. EVRENSEL KRITERLERE GORE KONUSUYORUM …..SENIN YAPTIKLARIN SON DERECE KUTLESEL BIRBIRLERINDEN KOPUK ESKI YAPALARLA ILISKISIZ. GECMISLE GELECEK ARASINDA BAGLARI YOK GIBI BISIII….. SIMDI ANLATABILDIMMI

        AYRICA DUNYA MIMARLIK TARIHINE BAKTINMI IMZA VE SEMBOL YAPILARIN MINIMLIST OLDGUNU SENINKILER GIBI KARMAN ÇURMAN OLMADIGINI GÖRURSUN……

        BEN BU YAPTIKLARININ NERESINE SAYGI DUYUYUM SOYLERMISIN HANGI YANI ORNEK ÇALISMAMA ÖRNEK ARASTIRMAK ICIN PROJENE BAKMISTIM AMA SENIN PROJENI INAN ALINTI GOSTEREMEDIM

        BU ULKE HEPIMIZIN BU TARIHTE OYLE MESLEK HAYATINA ATILCAKSIN LUTFEN BIRAZ HASSASIYETTTTT ÇIZGILERIN GECMISINI REFERANS ALSIN HERZAMAN………………

      • Yunus Emre Kara

        O kadar ayrı iki durumdan bahsediyoruz ki, normal şartlarda dediklerinizin kimine katılıyorum, kimisi ise hala şüpheli. Dünya’nın kafa patlattığı konular; tartışmaya, yorumlamaya çok açık.

        Proje föyünü yayınlamak zorundayım, hatta belki madde madde yazmalıyım çünkü laboratuar ortamında oluşturulmuş bir fikirden bahsederken, fikri o laboratuar koşullarında değerlendirmek gerekmez mi? Laboratuar koşulları altında bile bir sürü eleştirilecek nokta varken, normal şartlar altında bu fikrin üzerinde tartışmaya, gerek bile yok.

        Prensipli bir eğitimci edasıyla, fikri ortaya koymuş “kendini bilmez öğrenci”ye haddini bildirme gayretinizden dolayı bu proje sürecinde mimari eğitimi ile ilgili de bazı deneyler yapıldığını söylemem lazım. İTÜ ekolü ile alakası olmayan bir takım kurallar ve yasaklar konulmuştu. Nasıl tepki verdiğimiz de bir şekilde ölçülmüştü.

        Şimdi siz kabaca, belli bir alan içinde kumla oyun oynayan bu çocuklara gelip Venedik Tüzüğünden bahsediyorsunuz. 4-5 aylık süreçte adını bile anmadık renovasyonun ve tüzüğün, varın sonucunu bu gözle bir de siz düşünün. Kafa yoracak başka rizikolu meseleler vardı, belki yürütücü akademisyenler bu laboratuar ortamında “hayır, olamaz böyle birşey” dememizi beklediler ama umudunuzu kırmak gibi olmasın, kimse demedi.

        Çalışmanıza bu fikri “nasıl olmamalı” başlığı altında alıntılayabilirsiniz çünkü bazen yanlış yapmadan, neyin doğru neyin yanlış olduğunu bilemiyor insan. Yaptığım çalışmalar sizce ne kadar değersiz olsa da fikirler benim fikirlerim. Altına ismimi yazdığınız sürece istediğiniz yerde yayınlayabilirsiniz.

        Teşekkürler tekrar, çalışmanız üzerine de istediğiniz bir zaman konuşmak isterim.

      • HAkaan

        sevgılı emre olayları cok ayrı yere cekıyorsun farkıındamısın ?
        1. Ben burda senle kavramları yada ekollerı tartısmıyorum. SENIN TOTALDE 4 YILLIK EGITIM SONUCUNDA ALDIGIN EGITIM SONUCU ORTAYA KOYDUGUN CALISMAYI ELESTIRMEYE CALISIYRUM .
        2. ELESTIRI YAPARKENDE FARK ETTIYSEN NESNEL OLMAYA CALISIYORUM NEDEN SONUCLARLA YAPIYORUM. …
        3.SENIN MANTIGINDAN YOLU CIKARSAK ESEF HARABELERINIDE IMARA ACALIM KENDI KENDINI DÖNDURMESI ICIN…..
        4. YADA SAFRANBOLUYA GOKDELENLER VE ISHANLARI OLSUN…. NIYE KORUYORUZ….????
        5. OK DENEYSEL ÇALISTIK DIYOSUN SAYGIM SONSUZ BEN SONUCA BAKARIM SEN MUSTERIYE PROJE GOSTERCEKSIN ADAM BEYENMICEK SENDE DENEYSELMI CALISTIK DICEKSIN????
        6) PROJENIZ ÖLÇEK OLARAK KENTSEL ÖLCEKTE BIR PROJE KARDESIM AFRIKALI ZENCI MIMARIDA GETIRSEN AYNISINI DER SANA
        7) TASARIM ASAMASIDA IKI ANA BASLIKTA COZUMLENMELI
        7.1) MEVCUT TARIHI YAPILAR KORUNMALI……..
        7.2) PROGRAM DOGRULTUSUNDA EK YAPI OLCAKSA VENEDIK TUZUGUNE GORE COZUMLENMELI….
        8) EMEK VERMISSIN KESINLIKLE HICBIR CALISMA ICIN DEMEM SENIN DONEMINDEN GECTIM HICBIR PROJE 4/4 LUK DEGIL UZERINDE YAPICI OLMAYA CALISIYORUM
        9) HOCALARIN BELLIKI KORUMA KISMINI ONEMSEMEMIŞ YANLIS KISIYE YUKLENIYORUM =)))

      • Yunus Emre Kara

        Elbette farklı bir yere çekiyorum, sebeplerinden de bahsettim. Mevzu bahis bir öğrenci projesi olduğu için şu “müşteri beğenmedi”, “ben sonuca bakarım” gibi tatsız tuzsuz eleştirilerinizi bir kenara bırakmanız lazım. Ben müşterisine “deney yaptık” diyen yerlerde de çalıştım, şuan kendim de söylemeye çabalıyorum, enerji bulup hakkıyla deney yapabilirsem. Bu sebeple iş kaybettiğimiz/kaybettiğim de oldu. Ayrıca eleştirdiğiniz rantçı yapının sonucu, günün şartlarında adı “Zenci” kalmış mimarların da arada bundan payını almasını gözden kaçırmak mümkün değil. Farklı bir kültür ve bakış açısının bile bunun kentsel ölçekte proje olduğunu görebileceğini söylemenin bin türlü yolu varken hem de. Neyse bu başka bir konu.

        Mimarlık eğitiminin -en azından İTÜ’de- şöyle bir yolu olduğunu biliyorum. Öğrencilerin bugünün mevzuatını birebir bilmelerine gerek yok, mevzuatı nerede bulacaklarını ve öğreneceklerini bilsinler yeterli ve tabi ki mevzuatı nasıl esnetebileceklerini de. Bu durumda asıl önemli olan; mimar olarak her değişen duruma nasıl tepki vermeniz gerektiğini, nasıl öz eleştiri yapılacağını öğrenmektir. Çünkü mevzuatlar, günün konjonktürüne göre değişebilen insan yapılarıdır. Yani yarın akıl tutulması yaşayan birileri çıkıp Venedik Tüzüğü vb. ne varsa iptal edip, her yeri imara açalım dediğinde, siz ya da ben mimar olarak, her eleştiriyi gidip dayandırdığımız 13.madde yok olduğunda ne yapacağız? Müşteri daha fazlasını yapabileceğinizi bildiğinde ve sizin ortaya koyduğunuz Venedikyan otel yeterince rant sağlamadığında ne yapacaksınız? Yeni tüzüğün 13. maddesine mi bakacaksınız yoksa kendi öz mevzuatınıza mı? İşi mi bırakacaksınız yoksa iyi bir sonuç mu çıkartmaya çabalayacaksınız? Mimarlık eğitimi ve dünyası bu sebeple deneyler yapmaz mı?

        Bu sebeple bu projede Venedik Tüzüğünü, evrensel doktrinleri bir kenara koyup düşünmek lazım, her şeyin özgür olduğu bir yerde nasıl bir yorum yapılabilir? Tüzüklerin olmadığı bir dünyada, mevzuatı avucunun içi gibi bilen müşteriniz Haydarpaşa’nın arka kısmında sizden 200 küsür oda kapasiteli, 300 küsür daireli konutların olacağı bir rant bölgesi yaratmanızı isterse buradaki bariz tarihsel zararı ne kadar minimize edebiliriz? Ben bunu ne kadar yapabildim, acaba şöyle mi yapsaydım diye hala kafa yormaktayım. Projenin maketi salonumun baş köşesinde asılı, her gün görüyorum. Ben burada çözümü yatayda bulmaya çabaladım, bulabildim mi bilemiyorum, sonucu ortada.

        Bir gün olur da “Efes Harabeleri imara açılırsa…” diye bir atölye yapılacak olursa ben de katılmak isterim, sonucunu kim bilebilir. Bunun gibi deneyler yapılmadığı için bugün antik tapınaklara beton döküldüğüne şahit oluyoruz ya da külüstür replika camilerin yapıldığını görüyoruz. Venedik tüzüğüne kulağını tıkayan birinin, öz eleştirisini yapmadan ortaya koyduğu yapılar bu sebeple var. Mevzuatlar değişir, gelişir önemli olan nereye doğru devşirileceği. Yoksa zaten mevzuata sıkı sıkıya tututunulsa, bu program ile Haydarpaşa bölgesine müdahale etmemek, belki de en iyisi.

      • HAKAN

        ÖNCELIKLE SUNU BELIRTMEK ISTIYORUM ÇALISMAN ÖGRENCI PROJESININ USTUNDE BIR KALITEDE OLDUGU ICIN SABAHTAN BERI YAZIYORUM SANA =))
        Benım renonasyon ve demıryolu yapıları hakkında ayrı bır hassaıyetım var sadece. Çalışma ölçegı buyuk, ıstenılen program buyuk, yer hassas ….problem zor. surede kısıtlıdır muhtemelen.. hocalarınız korumaya çok fazla ön planda tutmanızı ıstememış bellıkı.
        Koruma fıkrıve cevre ılıskısııolarak kullanılsa daha daverımlı olurdu… benım gorusum bıraz modern gelenekcılerdenım belkı ondan =)
        tabanlıoglunun suanda kıevde projesı var demıryolu yapısına otel yapmıslar program olarak bede bakmadım gercı…..
        ÇALIŞMANA VE SANA KESINLIKLE BIR SAYGISIZLIGIM YOK BILAKIS SENLE ORTAK PROJEDE CALISMAYI ÇOK ISTERDIM BASARILARIN DEVAMINI DILERIM DENEYSEY CALISMAYA DEVAM =))




Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s



%d blogcu bunu beğendi: