TaM24sa – Design Charette 2011 sonuçlandı


30 Nisan sabah 10.00 dan 30 Mayıs sabah 10.00 a kadar süren ‘Design Charette 2011’ sonuçlandı. Yunus Emre Kara ve Nesrin Kırmacı, “düş.ey.lem” projeleri ile 1.mansiyon ödülünü almaya hak kazandılar. Projelerin sergisi Taşkışla Bahar Festivali ile birlikte Ortabahçe’de…

Proje raporu;
Taşkışla Binası’nın onarımı ve temizlenmesi için başlayan restorasyon projesi yaklaşık olarak iki yıldır devam etmekte. Ortabahçe’nin muhtelif cephelerine sırayla kurulan iş iskeleleri, kampüs yaşamından zaten kopuk olan Taşkışla öğrencilerinin ve diğer kullanıcılarının, ‘hayat’ olarak gördükleri iç avlunun kullanımı önce kısıtlamış, sonra projenin vardığı aşamalar sonucunda avluyu neredeyse kullanılmaz hale getirmiş durumda. Uzun zamandan bu yanaOrtabahçe’dekivarlığını sürdüren iş iskeleleri, öğrenciler tarafından Ortabahçe ile özdeşleştirilmeye, hatta iş iskelelerinin ‘potansiyel’leri üzerine konuşulmaya başlanır. İki yıl evvel dış cephede başlayan restorasyon, Ortabahçeye geçtikten sonra, sert yüzünü gösterir, uzun yılların bütün yaşanmışlıklarını çekiçler ve matkaplarla yerle bir eder ve yerine eski kopyası yeni bir cephe kondurur. İş iskelerinin potansiyelini gözleyen öğrenciler, bu durumuda gözden kaçırmazlar. Proje, iş iskelerinin mekan oluşturma potansiyelleri ve restorasyon projesinin oluşturduğu kimliksiz yapıyayeniden birkimlik kazandırılması üzerinedir.Taşkışla’nın askeri kimliği çok uzun yıllar önce kaybolur, depremler ve yangınlar geçirir, yapılan devir işlerinden ve onarımlardan sonra bu günlere gelir. Tarih boyunca birçok kez kimliğini yenileyen Taşkışla, bugün yapılan onarım çalışmalarısonucunda bir dönemin daha sonuna gelir. Bu dönemin ve dolaylı olarak bir sonraki dönemin kimliğini belirleyecek olan kişiler/öğrenciler bizleriz.
Mimari Eğitim verilen bir binanın, mimari eğitim veren kurumun ‘yüzü’ olduğu yadsınamaz. Aldığımız eğitim bizlere, doğru olanın, ‘bu’ Ortabahçe olmadığını söylüyor. İnteraktifliğin, dijital dünyanın olanaklarının, sürdürülebilirliğin, yaşayan binaların konuşulduğu şu dönemde, Ortabahçe’nin bu haliyle günümüzün ritmini yakalayamadığı açıktır. Sadece belirli oranların baz alındığı, simetrinin gözönünde tutulduğu, 19.yy ikonik yapıların birçok özelliğini taşıyan bu cephelerin, çağdaş mimarlık eğitimi veren kurumun, görünen ‘yüzü’ olması beklenemez.Sadece duvar ve duvar boşluklarından oluşan cephelere ‘yeni’ işlevler verilmesi, kullanıcı ile birebir bir ilişkiye girmesi, günün gerekliliklerinin yanında bir yüzyıl öncesinin de izlerini taşımaya devam etmesi gerekmekte.
Ortabahçe’deki iş iskelerinin taşıdığı mekânsal potansiyeli, kinetik hale geçirmek projenin ana amacı. İş iskelesi model alınarak oluşturulan strüktür, öncelikle cepheye paralel döşemelerin, merdivenlerin, boşlukların ve mimarlık fakültesi öğrencilerinin kendi kendilerine yaratacakları diğer potansiyellerin altlığını oluşturmakta; cepheyi mimari dekor olmaktan kurtarıp,kullanıcısı ile birlikte yaşayan (interaktif) bir alan haline getirmekte.Bir ayrıtı 230cm olan küplerden(küp hücrelerden) oluşan bu modüler strüktür; cepheye, Ortabahçe’nin muhtelif bölgelerine, belirli standartları takip etmek koşuluyla istenilen biçimde inşa edilebilmekte. Mimarlık öğrencilerine ayrılan bu hücreler, öğrencinin kendi fikirlerini uygulabileceği, çeşitli potansiyelleri arayabileceği/deneyebileceği bir birim haline gelmekte. Öğrenci’nin aldığı mimari eğitimi anında pratiğe dökebileceği, özgürce uygulayabileceğibir birim. Önerilen proje ileher öğrencinin, okulda bulunduğu süre boyunca sahip olacağıbu küçük birimlerden oluşan büyük bir ‘İnteraktif eğitim ve üretim’ komünü rolüne soyundurulmakta, bugünkü Ortabahçe.
Cepheye paralel olarak gelişen strüktür aynı zamanda 3. Bir boyut kazanarak, Ortabahçe’nin ağaçları etrafından, yanından dolanarak, yeri gelince içinden geçerek, Ortabahçe’nin bilinen ‘dekor’ cephesinin tekdüzeliğini -3. Boyuta taşarak, 2.boyutu bozarak-aynen tekrar etmiyor. Yatayda gelişen 3.boyut, 4 tarafı çevrili Ortabahçe çukurunun dışına çıkmak isteyip, yeryüzünün negatif ve pozitif yönlerinde farklı şiddetlerde gelişim gösteriyor ve Ortabahçe kullanıcılarını ‘ezberbozar’ bir deneyime şahit etmeye davet ediyor.

Charette’in resmi sitesi için;
tıklayınız

Oğuz Emre Bal’ın 24 saatlik maratondan görüntüler ile hazırladığı film;

Reklamlar



    Bir Yanıt Bırakın

    Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

    WordPress.com Logosu

    WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

    Twitter resmi

    Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

    Facebook fotoğrafı

    Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

    Google+ fotoğrafı

    Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

    Connecting to %s



%d blogcu bunu beğendi: